BAYARAN DAN TERIMAAN HASIL PERKONGSIAN PINTAR (SMART PARTNERSHIP)
Perbadanan Stadium Malaysia
Kementerian Belia Dan Sukan
Perkara Utama
- Apa yang diaudit?
- Pengauditan pematuhan t ...
BAYARAN DAN TERIMAAN HASIL PERKONGSIAN PINTAR (SMART PARTNERSHIP)
Perbadanan Stadium Malaysia
Kementerian Belia Dan Sukan
Perkara Utama
- Apa yang diaudit?
- Pengauditan pematuhan terhadap Bayaran Dan Terimaan Hasil Perkongsian Pintar (Smart Partnership) yang dilaksanakan di Perbadanan Stadium Malaysia (PSM).
- Mengapa ia penting untuk diaudit?
- Menentukan pematuhan terhadap undang-undang, peraturan kewangan yang berkuat kuasa, syarat kontrak, pembayaran dan terimaan dilaksanakan dengan teratur.
- Apa yang ditemui Audit?
- Penemuan Audit adalah seperti berikut:
- Bayaran Perkhidmatan Tanpa Kontrak
- Perkhidmatan Sistem Tiket di Kuala Lumpur Sports City Bukit Jalil:
- Tiada dokumen kontrak ditandatangani antara PSM dengan syarikat; dan
- Bayaran penalti sejumlah RM1.38 juta telah dibayar kepada syarikat walaupun tiada dokumen kontrak ditandatangani.
- Perkhidmatan Katering di Kuala Lumpur Sports City Bukit Jalil:
- Dokumen kontrak perkhidmatan katering ditandatangani tidak disetem dan dimatikan, tidak ditarikhkan serta tidak lengkap;
- Komisen pada kadar 10.0% atas invois perkhidmatan katering bagi setiap acara, namun komisen berjumlah RM78,727 tidak dipungut; dan 58 Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2019 Bayaran Dan Terim aan Hasil Perko ngsian Pintar ( Sm art Partnership )
- Tiada kutipan sewa ruang dapur sejumlah RM286,002 dan pengubahsuaian ruang dapur dibuat tanpa kelulusan.
- Perkhidmatan Sistem Bunyi di Kuala Lumpur Sports City Bukit Jalil
- Penajaan tunai sejumlah RM450,000 belum diterima dan caj penalti lewat bayar sejumlah RM6,750 tidak dikenakan.
- Syor Audit
- Pihak Audit mengesyorkan perkara seperti berikut:
- Kontrak perlu ditandatangani antara agensi dan pihak syarikat dalam tempoh yang ditetapkan bagi menjamin kepentingan agensi dan syarikat;
- Bayaran perlu dilaksanakan atau disempurnakan mengikut ketetapan kontrak, Surat Setuju Terima atau prosedur operasi standard yang ditetapkan;
- Perkhidmatan yang dilaksanakan perlu mematuhi ketetapan kontrak bagi memastikan pelaksanaan kontrak dipatuhi sepenuhnya dan tidak berlaku lebihan atau kurangan bayaran; dan
- Mengenakan tindakan terhadap pihak syarikat atau pegawai yang tidak mematuhi kehendak atau arahan agensi seperti yang tertakluk dalam undang-undang, peraturan kewangan dan kontrak.
tutup